Kvarovi dioda

Zna li netko moze li se dioda "pokvariti" tako da postane prvo polupropusna u inace nepropusnom smjeru, a zatim da se uslijed takvog malog povremenog toka struje pocne skroz propustati struju. Sumnjiva dioda bi trebala biti jedna od ispravljackih dioda na alternatoru vozila.

Postoje li kakva iskustva s diodama koje nakon pregaranja ostanu propusne a ne nevodljive?

Hvala unaprijed na odgovorima

Pero

Reply to
Pero

U najveæem broju sluèajeva dioda vrisne tako da vodi i gdje ne bi smjela, dakle dobijes cisti kratkospojnik osim LED dioda koje ako vrisnu obièno pokazuju beskonaèan otpor u svim smjerovima. U svakom sluèaju da bi kvalitetno ispitao diodu iz automobilskog alternatora potrebno je barem jedan kraj diode odspojiti od ostatka sklopa, a ako radi¹ analognim ommetrom u podruèju megaoma pazi da prstima ne dodiruje¹ barem jedan ispitni ¹iljak, jer ti provodnost prstiju mo¾e prikazati vodljivost u kontra smjeru.

toni

Reply to
tonid

inace

Polupropusna?

a zatim da se uslijed takvog malog povremenog

Pa ako "skroz propushta" onda je propusna. :)

vozila.

Mozhesh li odlemiti jedan kraj pa ju izmjeriti. Ili...?

Svakakve su ti kombinacije moguche: kratki spoj (najcheshche), prekid, sredina (omski otpor, pa chak i djelomichno razlichit u smjerovima) tako da ti iskustvo neche nishta pomoch. Chupaj van, optereti sa jachom strujom, izmjeri pa chesh biti siguran.

//Marin

P.S. Ili bih ti rekao posjeti autoelektrichara sa skinutim alternatorom ali ovo je ipak hr.elektronika :))

Reply to
Marin

barem

kontra

Gotovo sam siguran da na megaohmskom podruchju analognim instrumentom neche nishta izmjeriti! (barem nishta shto se diode tiche) :) Dakle na podruchje x1 pa nek puca.

//Marin

Reply to
Marin

Gotovo siguran? Govorio sam o analognom instrumentu. Na x1 gledas provodnost u propusnom smjeru, i ovisno o tipu analognog instrumenta imas neki otklon od cca 1/3 do cca 2/3 skale (ocitani ohmi ne znace nista). Na megaomskom podrucju taj otklon je i veci, ali megaomsko podrucje je korisno da se vidi pojavljuje li se ikakva provodnost u nepropusnom smjeru, a tada dodir prstima ispitnih ¹iljaka iskrivljuje rezultat. Digitalni instrumenti imaju posebno podrucje za ispitivanje dioda. Kada se dioda spoji u propusnom smjeru onda instrument pokazuje napon na diodi pri toj nekoj maloj mjernoj struji. U suprotnom smjeru pokazuje OL (overload), dakle napon veci od najcesce 1,999V izmedju ispitnih siljaka. Za silicijske diode ovaj napon najcesce je oko 0,6-0,7V, za starinske germanijeve oko 0,3V, a za shotkie cca 0,15V. Za crknute diode koje su otisle u kratki spoj prikazuje 0,00nesto V (ovo nesto zbog otpora ispitnih kabela)

U rijetkim slucajevima dioda 1N4007 pocme provoditi u suprotnom smjeru, i to toliko malo da na x1 neces nista otkriti, a na x1000 pokaze neki mali otklon. Takva dioda je neupotrebljiva jer u stvarnom radnom okruzenju ta mala vodljivost pri vecim naponima cuda cini.

toni

Reply to
tonid

propusnom

cca 2/3

veci, ali

Istina, nisam razmishljao o mjerenju u reverznom smjeru ali i dalje sam siguran da unimer33 na najvechem mjernom opsegu ne otvara diodu, dakle otklona nema (a kamoli da je josh vechi). Ne znam kako se ponashaju kineski jeftileni po tom pitanju. Sram me je priznati, ali analogni instrument nisam drzhao u ruci podosta vremena, pa ostavljem koji postotak za vlastiti zajeb.

//Marin

Reply to
Marin

siguran da

kamoli da je

me je

ostavljem koji

Ah moj nestali unimer 33 crveni to je bio instrument kojeg sam imao kao mali jer ga je stari imao, elektricarski manjeg unutarnjeg otpora

2.2-3.3 Kohma po voltu, najbolji analogac kojeg sam ikad imao mogao je kontinuirano mjeriti 30A imao shunt od veljikog komada pleha zarezanog sastrane... Super strum! Z
Reply to
zega

"Marin" < wrote

ali ovo je ipak

Ok, treba li sad izglasati grupu hr.sci.autoelektronika ?

Reply to
Oldtimer

Naravno da ne. Dammit, pa stavih smajliche, nemoj se odmah sekirat. Mishljah, mozhda chovjek ipak sam zheli raskopat i slozhit stvar. Ne zbog love, nego zbog gushta. Zato spomenuh da ne ide autoelektricharu.

Peace

//M.

Reply to
Marin

"Marin" wrote ?

chovjek ipak sam

spomenuh da ne ide

A ja zaboravi stavit smajlice :) Evo ih sada :) :) :)))) NHF

Reply to
Oldtimer

Koliko je tek screwup-a nachinjeno sa istim zbog okrenutog polariteta stezaljki na ohmskom podruchju. :))

//Marin

Reply to
Nickname

Zahebi autoelektricare, bolje da je pitao ovdje - autoelektricari najcesce nemaju pojma kako stvari funkcioniraju, oni najcesce samo znaju otklanjati kvarove po principu "ako je ovo , uradi ono". Bilo koje odstupanje od uobicajenih vec isprobanih i vidjenih kombinacija moze ih totalno zbuniti.

Reply to
kiri

Ne ovo je teoretsko razmatranje. Postoje teorije da dioda "vrisne" ali tako da pomalo poène propu¹tati struju i pona¹a se kao recimo otponik. Buduæi da je u tom sluèaju stvar praktièki u kratkom spoju onda se poène grijati i nakon nekoliko sati se skuri do kraja i postane potpuno propusna (znaèi s zanemarivo malim otporom). Tada nastane pravi kratki spoj i iz akumulatora potekne struja kratkog spoja a to mo¾e biti vi¹e od 200 - 300 A a kako je P=I^2*R onda se u vrlo kratkom roku mo¾e osloboditi toplina ekvivalentna desetak kilowata ¹to je dovoljno da se alternator toliko zagrije da se poène skoro rastapati. Nadalje ta toplina mo¾e izazvati zagrijavanje i rastapanje gumenih crijeva za gorivo ono poène curirti po tome i eto po¾ara u kojem izgori cijelo vozilo.

Samo da provjerim da li te dobro razumijem

znaèi odmah "full" vodi

ne vodi uopæe

Sluèaj koji mene zanima - znaèi mo¾e provoditi i u inaèe nepropusnom smjeru? Sad je pitanje mo¾e li to biti kao ¹to sam gore opisao? Pri tome mislim da prvo propu¹ta malo i da to traje neko vrijeme a nakon toga postane potpuno propusna i nastane pravi kratki spoj.

Reply to
Pero

OK, pa ajmo onda razmatrati. :)

pona¹a se

onda se

propusna (znaèi

potekne

se u vrlo

dovoljno da se

izazvati

i eto

Vrlo katastrofichan scenarij, ali ima par "rupa". Redom:

-ako pomalo pochne "krepavati" znachi da pochinje techi mala struja (ista na kvadrat manje disipira)

-u rachunici o kilovatima na bih baratao tolikim strujama. Naime, dioda je poluvodich kojeg, da ne znam kako ubije nekontrolirani lavinski proboj PN barijere, ne mozhe glumiti kratkospojnik od 0 ohma. Pola ili 1 ohm koji preostanu bit che dovoljno da limitiraju struju

-chinjenica da se tu i tamo alternatori rastope nije primarno uzrokovana diodama (pitanje da li uopche). Kratki spoj izmedju namota mehanichki uzrokovan defektom rotora (tj. njegovih lezhaja) je uvjerljivo prvi na listi. Tu zaista prichamo o stotinama ampera.

-chak i od daltoniste se ochekuje da lampicu sa ikonom akumulatora protumachi da neshto nije u redu i da obrati pazhnju na elektro podsustav.

-ako se bash i pretjera a neke stvari poslozhe nije iskljuchena ni brza oksidacija cijelog vozila :))

prvo propu¹ta

nastane pravi

Ostanemo li u sferi razmatranja mozhda je i moguche, ali ne bih ulozhio puno novaca u kladionicu koja bi prognozirala takve diodne havarije u alternatorima. :)

//Marin

Reply to
Marin

Upravo ta cinjenica je nedavno bila predmet razmisljanja. Navecer odes spavat a ujutro si nadjes vozilo potpuno drukcijeg dizajna i boje. Kolika je mogucnost za takav scenarij ? 1: ???

Reply to
Oldtimer

Rekao bih da je vjerojatnost nula ali je dogadjaj statistichki moguch. :) Naime, dioda bi izdisipirala gotovo sve na sebi, tako da bi relativno brzo iz kratkog spoja otishla u prekid. Odglumila bi vrrrrrrlo spori osigurach. Daljnjih posljedica ne bi bilo. Narafski, IMHO. Palidbe i ostale elektro zvizdarije uglavnom koincidiraju sa upaljenim motorom.

//Marin

Reply to
Marin

Ne znam bio sam svjestan toga pa sam sukladno time to dozivljavao kao normalno (prvi instrument)... ako rabis druge pa ti ovaj padne saka onda mozes zeznut, da... Z

Reply to
zega

eeeh nikad se ne zna hebiga... Ali komentar da i daltonista vidi kad svijetli ova ili ona lampica uvjerio sam se da tehnicki netalentirani ljudi NISTA ne vide nikakva upozorenja nist ne kuze svjetla na tabli (na mom autu u odredjenim uvjetima zasvjetli STOP crveni velik 3x4cm, cak niti to), mozda tek nakon ne znam koliko vremena (dani/sati)... Recimo ja kuzim i promjene intenziteta rasvjete na dash-u i po tome mogu zakljuciti koliki teret je trenutno ukopcan, grijaci ili sl... Tako da nakon gasenja auta po lampicama bi mogao zakljuciti da li je neki opaki teret ukopcan, ili nebi daljinsko radilo (ne kljucam auto a da mu okrenem ledja i udaljim se misleci: da da sve pet) zvuk ili svjetlo moraju biti tu ako zvuk brave nije kako ocekujem odmah trazim problem.... Ali ako se kvar dogodi preko noci sto mu ja mogu ajd nije mi izgorila nova S klasa (kao nekima) nego eto jedna polujevtina polukrama (stari XM) pa necu bas plakat... A i imam jednog koji je gorio u garazi motor mu je malo nagorio ali evo slozen je jos malo i bit ce i on u upotrebi... Akumulator je cini se bio izvor problema (mjenjan je dan prije pozara, dokazat se nemre nista u vezi garancije a i sam akic nije nista u odnosu na ostale troskove, samo da je od tamo sve krenulo)... Z

Reply to
zega

zasvjetli

Garant Citroen, 100%. :)

klasa (kao

Pogodio iz prve! :)

//M.

P.S. Rekoh da je stvar malo vjerojatna, ali sad si me podsjetio na kozmoloshki nesklad XM-a i elektrike.

Reply to
Marin

kratkog

posljedica ne bi

Ovaj XM koji mi je u garazi je uredno ostavljen i zakljucan na parkingu, to je vozilo od jednog rodjaka i znam mu cijelu povijest, samo se zapalio nakon cca xy minuta i vatrogasci su dosli i razbili sajbu da mogu otvoriti i zgasiti pozar... E da sjekirom nisu mogli razbiti onaj mali zaobljeni prozor na vratima pa su razbili onaj koji se spusta... Opak prozor... Z

Reply to
zega