JFET-ovi, antene, impedancije, ovo ono...

Jo¹ par pitanja. Ajmo poèet sa antenama:

za ovaj sklop ka¾e da se treba koristiti antena 165cm du¾ine. To je pol a valne duljine, vi¹e manje. Kakva je situacija ako ja stavim antenu pun e valne duljine? Znam da se mjenja impedancija ali kako to utjeèe na rad sklopa - da li je bitna duljina antene? Ako je npr. antena dulja hoæe li emitirati jaèe ili slabije?

Ako ja hoæu umjesto monopolne antene staviti dipolnu ili neku usmjerenu a ntenu, npr. yagi, hoæe li taj sklop moæi "pogoniti" tu antenu?

Balun - pretvaranje sa nebalansiranog signala na balansirani signal - kolik a je va¾nost toga u ovakvom sklopu sa monopolnom antenom? Sa dipolnom?

Zadnje - JFET. Koliko vidim kad se gate stavi na fiksni negativni napon ili na self-biasing, to znaèi da ne postoji ona rupa od 0.6V kao kod tranzis tora koji nisu "biased"?

Kada bih htio dodati jo¹ jedan stupanj pojaèanja na onaj gore sklop da li su JFET-ovi dobri za to? Ili su oni vi¹e kao pretpojaèala s obzirom na veliku ulaznu impedanciju?

Oprostite na engleskim rijeèima ali po¹to veæinu toga èitam na eng leskom ne znam hrvatske rijeèi.

Reply to
Mario Matovina

Eh... drago mi je da se interesira¹, al na ta pitanje nije jednostavno odgovoriti ovak u par reèenica. Ovo je jedna od situacija di je potrebno prvo prouèiti ne¹to teorije, onda isprobati u praksi da mo¾e¹ prouèiti jo¹ malo teorije pa da shvaæa¹ kaj se u praksi dogaða, pa onda jo¹ malo teorije i prakse pa da stvari sjednu na svoje mjesto :)

Laièko reèeno, antena je "transformator" izmeðu dva medija: Elektriène struje i elektromagnetskog vala. Buduæi da elektromagnetski val, osim svojih elektromagnetskih velièina (jakost polja i sl.) ima i fizièke dimenzije tj. velièine, du¾ina antene je vrlo bitna.

Dakle, RF struja i napon imaju frekvenciju i amplitudu, samim time imaju periode odreðene (valne) duljine. Duljina radio vala ovisi o brzini radio vala kroz medij i frekvenciji. Primjeti da je brzina kroz kabel/antenu manja nego kroz "zrak", pa je i duljina manja.

Uglavnom, da ne kompliciram, ukoliko antena nije toèno odreðene duljine, RF napon se reflektira, kaj ima za posljedicu manju izraèenu snagu i "reflektiranje snage" nazad prema izlazu. Poku¹avam pisati laièki, za detalje vidi SWR (Standing wave ratio).

Ovaj sklop je nebalansirani, kao takav bi mogel poslu¾iti kao izlaz za coax, ukoliko impendancija odgovara.

Par èinjenica:

-Dipol je balansirana antena

-Monopol/GP/Vertikalka je nebalansirana antena

-Coax je nebalansirani vod

-Twinlead je balansirani vod

Nebalansirane i balansirani antene/vodovi/ureðaji se meðusobno u pravilu ne spajaju bez baluna - primjeti da postoje baluni s transformacijom impendancije (obièno 4:1) i bez transformacije (1:1).

--
Pozdrav!

     Tomy, 9A5ALL
 Click to see the full signature
Reply to
Tomy, 9A5ALL

tavno

otrebno

o?e? prou?iti

ga?a, pa onda jo? malo

Je, komplicirano je. Taman kad proku¾im ne¹to vidim da ima hrpetina dru gih stvari za koje nemam pojma. Neka, zima je duga pa imam vremena eksperim entirati i èitat knjige.

Reply to
Mario Matovina

Ako jo¹ nema¹ ovo, ovo ti je obavezno ¹tivo:

Filip Lolic

Da, imam. Jo¹ sam to skinuo prije jedno pola godine. To i ARRL Handbook i jo¹ jedna kojoj ne znam ime, mislim da se zove Electronic principles.

Reply to
Mario Matovina